Pas op voor de zon?!

door 26.03.20

Je hoort en leest het steeds vaker: de zon is slecht voor je, je krijgt er huidkanker van en smeer je goed in!

Bij deze loze kreten en de algemene informatie die wordt gedeeld over zonlicht mist enorm veel context. Dit kan je van ons verwachten in deze blogpost. We geven antwoord op de volgende vragen.  

  • Waarom is zonlicht belangrijk voor gezondheid?
  • Wat is de natuurlijke gang van zaken rondom zonlicht?
  • Hoe kan ik veilig in de zon zijn?
  • Hoeveel zonlicht heb ik nodig?

Natuurlijke zonnebescherming

De zon is een natuurlijk fenomeen en zonder de zon zou er niet of nauwelijks leven op aarde mogelijk zijn. De straling van de zon zorgt ervoor dat planten, dieren en mensen kunnen leven, ademen, eten, groeien, herstellen, energie produceren en nog veel meer. We kunnen simpelweg niet zonder de zon! Natuurlijk kan UV-B straling schadelijk zijn voor de huid, maar dit komt omdat wij mensen de natuurlijke cyclussen van de seizoenen niet respecteren en denken dat de wetten van de natuur niet voor ons gelden.

In de natuur zijn er momenten op de dag dat het zonlicht nog geen UV-B licht bevat, maar de samenstelling van het zonlicht op deze momenten is dusdanig dat de huid als het ware een ‘waarschuwing’ heeft gehad dat de heftige prikkel van het UV-B licht straks gaat komen en hier maatregelen tegen moet gaan nemen. Eén van de meest bekende maatregelen is de vorming van melanine in de bovenste lagen van de huid. Melanine wordt gemaakt onder invloed van UV-straling. De vorming van melanine zorgt ervoor dat de huid bij de volgende blootstelling aan UV-straling beter beschermd is. 

Evolutionair gezien hebben mensen waarvan de voorouders generaties lang hebben geleegd in gebieden waar veel UV- straling in de omgeving aanwezig is een donkerdere huid met daarin meer melanine.
Dit is een natuurlijk proces dat ervoor zorgt dat mensen in een gebied waar er constant veel UV-straling aanwezig is goed beschermd zijn tegen deze straling.

Kwetsbare huid

Leven op het noordelijk halfrond heeft ervoor gezorgd dat we minder frequent worden blootgesteld aan sterke UV-straling. In Nederland is de meest sterke vorm van UV- straling, namelijk UV-B straling, alleen mogelijk van begin maart tot en met begin oktober. In deze periode is de UV-B straling echter niet continu aanwezig en ook is deze de straling niet altijd even sterk.

De andere, mildere, vorm van UV- straling, namelijk UV-A is wel 12 maanden per jaar aanwezig in Nederland, maar ook deze vorm van straling varieert afhankelijk van het seizoen. UV-A straling heeft vele functies, maar één van deze functies is de huid voorbereiden op de sterke UV-B straling die later op de dag of later in het seizoen komen gaat. Door onze moderne leefstijl worden we niet of nauwelijks meer blootgesteld aan deze mildere vorm van UV-straling. We leven binnen, zijn nauwelijks in de zon, hebben een onnatuurlijk dieet, maken gebruik van veel chemicaliën en dragen dikke kleding. Al deze factoren hebben een nadelige invloed op onze huid. Op het moment dat we alle bovengenoemde factoren chronisch in ons leven toelaten, kunnen we simpelweg niet voorbereid zijn op de sterke UV-straling die er in de zomer of op vakantie komen gaat. Want in die zomer ontsnappen we voor twee weken uit onze kunstmatig verlichte kantoren om even lekker op het strand te bakken aan de Spaanse Costa del Sol. En dan krijgt je huid een optater van jewelste en slaat het systeem op hol.

Te weinig in de zon

Door ons leven in huizen, treinen en kantoren, ontvangen we zelden ochtend- of avondlicht op een onbedekte huid, waardoor het lichaam zich niet kan voorbereiden tegen de UV-straling die komen gaat. Niet alleen missen we dit essentiële moment, maar we gaan ook nog eens buitengewoon onverantwoordelijk om met de momenten dat de UV-straling op zijn sterkst is. Quizvraag: welk dier bevindt zich niet of nauwelijks in het natuurlijke licht, maar gaat wel op het moment dat de straling het sterkste is lekker liggen bakken op het strand?  Je raadt het al, geen enkel ander soort dan de mens natuurlijk! Wij gaan tussen 12 en 17 uur ‘s middags lekker liggen bakken op het strand en denken dat dit oké is, omdat we ons insmeren met chemische troep die ons daar tegen zou moeten beschermen.

We krijgen geen huidkanker om dat we te veel in de zon zitten, we krijgen huidkanker omdat we te weinig in de zon zijn!

De zon is van cruciaal belang voor optimale gezondheid

  • Uv-A straling  zorgt voor de productie van melatonine, dopamine en β-endorfine
  • Uv-B straling zorgt voor de productie van Vitamine-D
  • Rode en infrarode straling zorgt voor de productie van ATP, het herstellende vermogen en groei.

We kunnen niet optimaal gezond zijn zonder zonlicht!

De onnatuurlijke leefstijl en het misbruiken van zonlicht zijn de oorzaak van het probleem en niet de zon zelf!

Zorg ervoor dat je jezelf zo vaak als het kan blootstelt aan de zon, begin hiermee in de wintermaanden. Bouw je blootstelling op en zorg dat je telkens een paar minuten langer in de zon bent. Dan kan iedereen gedurende de zomer de voordelen van de zon ervaren, zonder de eventuele nadelen. Dit geldt ook voor mensen met een witte huidskleur, zelfs voor de mensen met een Type 1 huid.
Onthoudt dat infrarood licht de huid voorbereid op UV- straling.

Infrarood licht is ten alle tijden overal op aarde minimaal 42% vertegenwoordig in zonlicht.

Je bent gemaakt om draadloos verbonden te zijn met de natuur en niet met je WiFi-router.

Omgeving = gezondheid!

Your Health Concept

Your Health Concept

Bij Your Health Concept zijn we gespecialiseerd in het begeleiden van leefstijlaanpassingen om gezondheidsklachten op een natuurlijke manier te verhelpen. Altijd gebaseerd op jouw persoonlijke situatie.

Gratis checklist

Download het gratis ebook en ontdek drie tips om jouw biologische klok te ondersteunen.

"De bewustwording in combinatie met de praktische oplossingen hebben er voor gezorgd dat mijn gezondheid enorm is verbeterd."
"Ik had slaapproblemen, psoriasis en weinig energie. Nu heb ik weer grip op mijn gezondheid!"
"Ik ben nooit meer moe en volledig hersteld!"

Heb je dit al gelezen?