back to top
blauwlicht als stressor

Blauwlicht als stressor

Zowel blauwlicht van de zon als van kunstlicht wordt door het lichaam ervaren als een stressor die cortisol doet verhogen. Cortisol moet in de ochtend – wanneer we wakker en alert moeten zijn – verhoogd worden om tal van lichamelijke processen op gang te brengen.

Ochtendlicht en cortisol

In het ochtendlicht van de zon speelt blauwlicht een dominante rol en dit komt vooral door het feit dat zowel rood als infrarood-A nog niet in grote hoeveelheden aanwezig zijn in het ochtendlicht. Het blauwe spectrum is in de ochtend dominanter dan het rode en infrarode deel van het spectrum, maar ze zijn beide aanwezig. Hierdoor ontstaat er een natuurlijke balans.

Zonlicht en het circadiaans ritme

De hoeveelheid zonlicht verschilt per seizoen, land, continent en breedtegraad. Het zonlicht of het ontbreken daarvan bepaalt in welke fase het leven op die specifieke plek zich op dat moment bevindt, welk voedsel er op dat moment beschikbaar is voor de dieren die daar leven, hoe ze zich moeten beschermen tegen de hitte of de kou. Het bepaalt de hormonale balans van al het leven. Kan er worden gepaard ? Moet er een winterslaap worden gehouden? Moet het metabolisme aangepast worden om te kunnen overleven? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van aanpassingen die er gedaan moeten worden.

Het natuurlijke ritme van deze cyclus wordt ook wel het circadiaanse ritme of de bio-klok genoemd. Dit ritme is voor het overgrote deel afhankelijk van natuurlijk (zon)licht.

Kunstmatig licht en de gevolgen daarvan

De moderne manier van leven zorgt ervoor dat mensen niet of nauwelijks worden blootgesteld aan deze natuurlijke manier van leven en dit is de allergrootste stressor die ervoor zorgt dat we chronisch in stress leven. Er is namelijk een groot verschil tussen het blauwlicht van de zon en kunstmatig blauwlicht. Natuurlijk blauwlicht wordt uitgebalanceerd door de andere frequenties die de zon bevat, waardoor het een functionele stressor is die niet uit de bocht vliegt en het lichaam overmatig stress bezorgd. De belangrijkste frequenties die voor de balans zorgen zijn het rode en het infrarode gedeelte van natuurlijk licht. Kunstmatig blauwlicht is continu hetzelfde, dat wil zeggen dat het niet van frequentie verandert naarmate de lamp langer aanstaat.

Het kunstmatige licht geeft een signaal aan het lichaam dat het begin middag is en ook nog eens op een zeer zomerse dag. Dit heeft te maken met de hoeveelheid blauwlicht dat er in onze moderne kunstverlichting aanwezig is en de kleurtemperatuur(K) die het bevat. In de vorige posts hebben we het al gehad over het circadiaanse ritme en het belang van licht op dit natuurlijke ritme. Het natuurlijke lichtspectrum is verantwoordelijk voor de productie, het moment van afgifte en een gezonde balans tussen alle hormonen.

Verstoring van het bioritme

De natuurlijke interne klok raakt in een moderne omgeving verstoord door:

  • Disbalans in de samenstelling van kunstlicht ten opzichte van zonlicht
  • Het missen van de rode frequenties
  • Continu dezelfde frequentie en kleurtemperatuur
  • 24/7 signalen dat het middag is
  • gebrekkige melatonine-afgifte

Deze disbalans zorgt voor veel gezondheidsklachten. Het begint met slaapproblemen, vermoeidheid en het gevoel opgebrand te zijn. Het eindigt met bijnieruitputting, burn-out en mogelijk ziektebeelden zoals diabetes. Onze omgeving bepaalt onze gezondheid.

Your Health Concept

Your Health Concept

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gratis Ebook

Download het gratis eBook en ontdek 3 tips om jouw biologische klok te ondersteunen.

Bas Kunst
De bewustwording in combinatie met de praktische oplossingen hebben er voor gezorgd dat mijn gezondheid enorm is verbeterd.
Angelo de Rijke
Ik had slaapproblemen, psoriasis en weinig energie. Nu heb ik weer grip op mijn gezondheid!
Anouk Beeren
Ik ben nooit meer moe en volledig hersteld!
Previous
Next
Chronische klachten verhelpen

Intake consult

Vond je dit artikel interessant? Deel het!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn